• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Sitter illa till.

Ister

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
7 Februari 2021
Meddelanden
919
Mottagna reaktioner
417
Poäng
537
På vilket sätt skulle det vara gynnande av borgenär? Borgenären är väl Bank X och chili och medlåntagaren är gäldenärer. Medlåntagaren måste fortsätta betala till Bank X och chili betalar till denne.
Så är det väl, om A betalar B som ersättning för lånekostnaden så är det väl svårt att upptäcka, eller ens klassas som gynnande av borgenär. Kan inte det juridiska så bra.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Under inledande så kan dem kolla sen hur det ska komma fram när man fått beslut vet jag inte men nej du är inte fri att betala in på dina skulder egentligen
Det kan ju lösas med tex kontanta pengar.
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Om du inte är säker eller vet, varför svarar du så då?
Jag vet att han inte får betala sen är det lätt att komma undan säger jag inget om men lånet ingår i saneringen och om han betalar sin mamma så betalar han teknisk sätt på lånet som han inte får.
Sen som sagt är väldigt lätt att komma undan med men ska vi gå efter reglerna så ska han inte betala.
 

chili

Viktig medlem
Poäng: 41
Blev medlem
26 Maj 2024
Meddelanden
85
Mottagna reaktioner
9
Poäng
41
Har inte läst alla svar så kanske upprepar mig här men att lämna kvar 2 lån kommer bara att funka fram tills du hamnar på kfm. Sedan kommer du inte ha råd med dem 2 heller.
Såg att du har 27k netto och tänker om inte dem två lånen är jättestora så kan du ju betala in så mycket som möjligt varje månad och bli av med dem två?
Sedan kan du ju alltid försöka förhandla med dem olika bankerna innan du väljer att släppa.
Förklara din situation och berätta att du ej har råd, dem kanske kan förlänga tiden eller gå ner lite i ränta så du får det att gå runt(?).
Lönen höjdes i april så har ca 31k nu. Ligger efter med ett par räkningar sen förra månaden, blir ju omöjligt att komma ikapp. Flyttar dessutom tidigare, 1 juli till mindre men har 2 hyror, nya o gamla. Dessa räkningar :( man blir bra snurrig.

Tänkte att jag betalar så mycket som möjligt tills utmätning på den ena på 153k, den kostar just nu 2200kr/mån och det andra på 255k kostar 3111kr/mån men kan förlänga och minska med 600 kr/mån.
Men som sagt så får jag inte betala nått när jag väl hamnat på kron, som jag fattat det som.
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Lönen höjdes i april så har ca 31k nu. Ligger efter med ett par räkningar sen förra månaden, blir ju omöjligt att komma ikapp. Flyttar dessutom tidigare, 1 juli till mindre men har 2 hyror, nya o gamla. Dessa räkningar :( man blir bra snurrig.

Tänkte att jag betalar så mycket som möjligt tills utmätning på den ena på 153k, den kostar just nu 2200kr/mån och det andra på 255k kostar 3111kr/mån men kan förlänga och minska med 600 kr/mån.
Men som sagt så får jag inte betala nått när jag väl hamnat på kron, som jag fattat det som.
När du har löneutmätning så är det helt okej att betala så mycket du kan! Sen är det ju svårt med utmätning men du får betala om du har råd
 

chili

Viktig medlem
Poäng: 41
Blev medlem
26 Maj 2024
Meddelanden
85
Mottagna reaktioner
9
Poäng
41
Hur lång tid tar det efter första lånet hamnar hos kfm som i mitt fall har jag credifi (inte bet sen maj) som hotar med Kf redan.. tills utmätning startar eller är det en eller flera innan de börjar, fattar inte hur det funkar..
Tänkte, alla kommer ju inte in dit samtidigt? Har 9 lån jag släppt nu, 3 i maj och resten denna månad.

Betalar 2 lån pga medlåntagare.
 

chili

Viktig medlem
Poäng: 41
Blev medlem
26 Maj 2024
Meddelanden
85
Mottagna reaktioner
9
Poäng
41
Hur lång tid tar det efter första lånet hamnar hos kfm som i mitt fall har jag credifi (inte bet sen maj) som hotar med Kf redan.. tills utmätning startar eller är det en eller flera innan de börjar, fattar inte hur det funkar..
Tänkte, alla kommer ju inte in dit samtidigt? Har 9 lån jag släppt nu, 3 i maj och resten denna månad.

Betalar 2 lån pga medlåntagare.
Oj, 10 lån har jag släppt, alltså 12 sammanlagt.
Funderar om jag betalar credifi x2 för att dra ut på att det inte hamnar hos Kf än.
Vivus, viaconto och loanstep, går de till inkasso först?
 

furbin

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
11 April 2021
Meddelanden
119
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Har också släppt allt nu, men undrar om Lumify eller vivus går till kronofogden direkt eller kan man räkna med 3-4 månader där innan utmätning? Någon som vet?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp